Peruskirjallisuutta
HARJUNEN, E. 2002. Miten opettaja rakentaa pedagogisen auktoriteetin? Otteita opettajan arjesta. Turku: Kasvatustieteellinen seura.
HARLEN, W. 1997. The teaching of science in primary schools. London: Fulton.
HIRSJÄRVI, S. 1985. Johdatus kasvatusfilosofiaan. Rauma: Oy Länsi-Suomi.
HIRSJÄRVI, S. & HUTTUNEN, J. 1995. Johdatus kasvatustieteeseen. Juva: WSOY.
HIRVIHUHTA, H. & LITOVAARA, A 2003. Ratkaisun taito. Helsinki: Tammi.
KARI, J. (toim.) 1994. Didaktiikka ja opetussuunnittelu. Porvoo: WSOY.
KARI, J. , MOILANEN, P. & RÄIHÄ P. (toim.) 2001. Opettajan taipaleelle. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos.
KIESILÄINEN, L. 1998. Vuorovaikutusvastuu: ammatilliset vuorovaikutustaidot kasvatusyhteisössä. Hämeenlinna: Karisto Oy.
LAHDES, E. 1997. Peruskoulun uusi didaktiikka. Keuruu: Otava. Koulu ja Tieto. 1989. Kouluhallitus. Helsinki: Valtion painatuskeskus.
PATRIKAINEN, R. 1999. Opettajuuden laatu. Ihmiskäsitys, tiedonkäsitys ja oppimiskäsitys opettajan pedagogisessa ajattelussa ja toiminnassa. Opetus 2000. Jyväskylä: PS-kustannus (Gummerus).
RAUHALA, L. 1983. Ihmiskäsitys ihmistyössä. Jyväskylä: Gummerus.
RAUSTE-VON WRIGHT, M. & VON WRIGHT, J. 1997. Oppiminen ja koulutus. Porvoo:WSOY.
RAWLINS, W. K. 2000. Teaching as a mode of friendship. Communication Theory 10, 5-26.
SUONPERÄ, M. 1993. Opettamiskäsitys. Hämeenlinna: Educons Oy.
UUSIKYLÄ, K. & ATJONEN, P. 2000. Didaktiikan perusteet. Helsinki: WSOY.
VOUTILAINEN, T., MEHTÄLÄINEN, J. & NIINILUOTO, I. 1989. Tiedonkäsitys. Helsinki: Valtion painatuskeskus.