ops_opea510_aidinkieli_s-2010
ops_opea510_aidinkieli_s_2010.html — 5 KB
Tiedoston sisältö
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd"> <html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml"> <head> <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" /> <title>Äidinkielen ja kirjallisuuden aineenopettajaharjoittelu, jvyäskylän normaalikoulu</title> </head> <body> <p><strong>OPEA510 OHJATTU PERUSHARJOITTELU</strong> <strong>6.9.2010</strong><br /> Äidinkieli ja kirjallisuus</p> <p><strong>Laajuus</strong> 5 op</p> <p><strong>Tavoite</strong> Opiskelija <br /> <strong>-</strong>osaa yksilöidä opetuksensa tavoitteet sekä sisällöt opetussuunnitelman ja oppiaineen luonteen pohjalta<br /> <strong>-</strong>osaa suunnitella ja toteuttaa muutaman tunnin pituisia oppimisjaksoja ja hänellä on oppimisen ohjaamisen perustaidot <br /> <strong>-</strong>osaa kehittää toimintaansa arviointitiedon ja palautekeskustelujen perusteella<br /> <strong>-</strong> tietää oppimisen arvioinnin periaatteet ja osaa soveltaa tietojaan käytännön työssä<br /> <strong>-</strong> ymmärtää oppimisympäristöjen moninaisuuden<br /> <strong>-</strong> on harjaantunut oman toimintansa arviointiin ja tiedostaa vastuunsa kasvattajana. </p> <p><strong>Sisältö ja suoritustapa / Edeltävät opinnot /Integrointi/Arviointi / Vastuuyksikkö ( ks.yleisops)</strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong>Sisällöt ja opintojen eteneminen / Äidinkieli ja kirjallisuus</strong></p> <p><strong>1.</strong>. Yhteinen aloitustilaisuus: ti 7.9. klo 16-17 (kontaktia 1 t)</p> <p><strong>2.</strong> Pienryhmän työn suunnittelu ja oppilaitokseen, koulukirjastoon ja palo- ja pelastussuunnitelmaan <br /> tutustuminen (kontaktia 6 t)</p> <p><strong>3. </strong>Oppilaitoksen opetussuunnitelmiin tutustuminen (kontaktia 1 t)</p> <p><strong>4. </strong>Ryhmäkuuntelut pedagogiikan lehtorin ohjauksessa (kontaktia 6 t) </p> <p><strong>5. </strong>Oppilaiden tekstien arviointi itsenäisesti (kontaktia 2 t, itsenäistä 10 t)<br /> - oppilaiden tai opiskelijoiden tekstien arvioiminen ja kommentoiminen</p> <p><strong>6. </strong>Opintopiirit suurryhmissä <br /> - tekstien arviointi I (kontaktia 3 t, itsenäistä 1 t) <br /> - tekstien arviointi II (kontaktia 3 t, itsenäistä 2 t)<br /> - oppilasarviointi: itsearviointi, jatkuva näyttö, työskentelyn ja käyttäytymisen arviointi <br /> (kontaktia 2 t, itsenäistä 1 t)<br /> - puheviestintää ja ilmaisutaitoa luokassa (kontaktia 3 t)</p> <p><em>(Tekstien arviointi -opintopiirien <strong>etukäteistyöt </strong>jaossa yhteisessä aloituksessa omassa pienryhmässä.) </em><br /> <em>(Oppilasarvioinnin <strong>etukäteistyö</strong> tulee sähköpostitse ”harjoitteluinfossa” lokakuun alkupuolella.) </em></p> <p><strong>7. </strong>Oppituntien suunnittelu, pitäminen ja havainnointi<br /> - opetusryhmään tutustuminen ennen omia tunteja <br /> - tuntisuunnitelmien pohdinta ohjaajan kanssa<br /> - omien oppituntien pitäminen (14 t)<br /> - oman opetuksen reflektointi palautekeskusteluissa<br /> (yhteensä kontaktia 34 t, itsenäistä 41 t)<br /> - oman (tai toisen) pienryhmän muiden opiskelijoiden pitämien tuntien seuraaminen<br /> - oman (tai toisen) pienryhmän muiden opiskelijoiden pitämien tuntien palautekeskusteluihin osallistuminen<br /> (yhteensä 13 t)</p> <p> </p> <p><strong>8. </strong>Pienryhmän loppupalaveri<br /> (kontaktia 1 t)</p> <p> </p> <p><strong>Muistutukseksi:</strong></p> <p> </p> <ol start="1" type="1"> <li>Opiskelijalla on mahdollisuus opintokokonaisuuden aikana osallistua koulun vanhempainiltoihin ja </li> </ol> <p> opettajainkokouksiin. Norssin kokouksista ja vanhempainilloista lähetetään tietoa sähköpostitse <br /> ”harjoitteluinfossa”. Ohjaavan opettajan kanssa opiskelija voi myös tutustua esimerkiksi välitunti- ja <br /> ruokalavalvontoihin. Opiskelijalla on myös mahdollisuus seurata erityisopetusta ja tukipetusta.<strong></strong></p> <ol start="2" type="1"> <li>Opiskelija liittää pedagogisten aineopintojen portfolioonsa valintansa mukaan kahdesta neljään </li> </ol> <p> työnäytettä Ohjattu perusharjoittelu -kokonaisuudesta. Työt voivat olla esimerkiksi omia oppitunteja<br /> varten tai opintopiireissä tehtyjä materiaaleja.</p> <p> </p> <p><strong>Opintopiiri </strong><br /> Oppiaineen pedagogiikkaa ja didaktiikkaa käsittelevä tapaaminen</p> <p> </p> <p><strong>Suurryhmä</strong><br /> Puolet koko äidinkielen ja kirjallisuuden harjoitteluryhmästä ( 12/13 opiskelijaa/opintopiiri)</p> <p> </p> <p><strong>Pienryhmä</strong><br /> Ohjaajan ja hänen ohjauksessaan olevien opiskelijoiden muodostama ryhmä (3-5 opiskelijaa)</p> </body> </html>