ops_opea510_aidinkieli_s-2010

text/html ops_opea510_aidinkieli_s_2010.html — 5 KB

Tiedoston sisältö

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" />
<title>Äidinkielen ja kirjallisuuden aineenopettajaharjoittelu, jvyäskylän normaalikoulu</title>
</head>

<body>
<p><strong>OPEA510       OHJATTU  PERUSHARJOITTELU</strong>                                                         <strong>6.9.2010</strong><br />
  Äidinkieli ja kirjallisuus</p>
<p><strong>Laajuus</strong>          5 op</p>
<p><strong>Tavoite</strong>           Opiskelija <br />
  <strong>-</strong>osaa yksilöidä opetuksensa  tavoitteet sekä sisällöt opetussuunnitelman ja oppiaineen luonteen pohjalta<br />
  <strong>-</strong>osaa suunnitella ja toteuttaa  muutaman tunnin pituisia oppimisjaksoja ja hänellä on oppimisen ohjaamisen  perustaidot <br />
  <strong>-</strong>osaa kehittää toimintaansa  arviointitiedon ja palautekeskustelujen perusteella<br />
  <strong>-</strong> tietää oppimisen arvioinnin  periaatteet ja osaa soveltaa tietojaan käytännön työssä<br />
  <strong>-</strong> ymmärtää oppimisympäristöjen  moninaisuuden<br />
  <strong>-</strong> on harjaantunut oman  toimintansa arviointiin ja tiedostaa vastuunsa kasvattajana.  </p>
<p><strong>Sisältö ja suoritustapa /  Edeltävät opinnot /Integrointi/Arviointi / Vastuuyksikkö ( ks.yleisops)</strong><br />
  <strong>                            </strong><br />
  <strong>Sisällöt  ja opintojen eteneminen / Äidinkieli ja kirjallisuus</strong></p>
<p><strong>1.</strong>. Yhteinen  aloitustilaisuus: ti 7.9. klo 16-17 (kontaktia 1 t)</p>
<p><strong>2.</strong> Pienryhmän työn suunnittelu ja oppilaitokseen, koulukirjastoon ja palo- ja  pelastussuunnitelmaan <br />
  tutustuminen (kontaktia 6 t)</p>
<p><strong>3.  </strong>Oppilaitoksen opetussuunnitelmiin tutustuminen  (kontaktia 1 t)</p>
<p><strong>4.  </strong>Ryhmäkuuntelut pedagogiikan lehtorin ohjauksessa  (kontaktia 6 t) </p>
<p><strong>5.  </strong>Oppilaiden tekstien arviointi itsenäisesti (kontaktia  2 t, itsenäistä 10 t)<br />
  - oppilaiden  tai opiskelijoiden tekstien arvioiminen ja kommentoiminen</p>
<p><strong>6.  </strong>Opintopiirit suurryhmissä <br />
  - tekstien  arviointi I (kontaktia 3 t, itsenäistä 1 t) <br />
  - tekstien  arviointi II (kontaktia 3 t, itsenäistä 2 t)<br />
  - oppilasarviointi:  itsearviointi, jatkuva näyttö, työskentelyn ja käyttäytymisen arviointi <br />
  (kontaktia  2 t, itsenäistä 1 t)<br />
  - puheviestintää  ja ilmaisutaitoa luokassa (kontaktia 3 t)</p>
<p><em>(Tekstien  arviointi -opintopiirien <strong>etukäteistyöt </strong>jaossa  yhteisessä aloituksessa omassa pienryhmässä.) </em><br />
  <em>(Oppilasarvioinnin <strong>etukäteistyö</strong> tulee sähköpostitse  ”harjoitteluinfossa” lokakuun alkupuolella.) </em></p>
<p><strong>7.  </strong>Oppituntien suunnittelu, pitäminen ja havainnointi<br />
  - opetusryhmään  tutustuminen ennen omia tunteja <br />
  - tuntisuunnitelmien  pohdinta ohjaajan kanssa<br />
  - omien  oppituntien pitäminen (14 t)<br />
  - oman  opetuksen reflektointi palautekeskusteluissa<br />
  (yhteensä  kontaktia 34 t, itsenäistä 41 t)<br />
  - oman (tai toisen) pienryhmän muiden  opiskelijoiden pitämien tuntien seuraaminen<br />
  - oman (tai toisen) pienryhmän muiden  opiskelijoiden pitämien tuntien palautekeskusteluihin osallistuminen<br />
  (yhteensä  13 t)</p>
<p>&nbsp;</p>
<p><strong>8.  </strong>Pienryhmän loppupalaveri<br />
  (kontaktia  1 t)</p>
<p>&nbsp;</p>
<p><strong>Muistutukseksi:</strong></p>
<p>&nbsp;</p>
<ol start="1" type="1">
  <li>Opiskelijalla       on mahdollisuus opintokokonaisuuden aikana osallistua koulun       vanhempainiltoihin ja </li>
</ol>
<p>       opettajainkokouksiin.  Norssin kokouksista ja vanhempainilloista lähetetään tietoa sähköpostitse <br />
  ”harjoitteluinfossa”.  Ohjaavan opettajan kanssa opiskelija voi myös tutustua esimerkiksi välitunti-  ja <br />
  ruokalavalvontoihin.  Opiskelijalla on myös mahdollisuus seurata erityisopetusta ja tukipetusta.<strong></strong></p>
<ol start="2" type="1">
  <li>Opiskelija       liittää pedagogisten aineopintojen portfolioonsa valintansa mukaan       kahdesta neljään </li>
</ol>
<p>        työnäytettä  Ohjattu perusharjoittelu -kokonaisuudesta. Työt voivat olla esimerkiksi omia  oppitunteja<br />
  varten tai opintopiireissä tehtyjä  materiaaleja.</p>
<p>&nbsp;</p>
<p><strong>Opintopiiri </strong><br />
  Oppiaineen pedagogiikkaa ja didaktiikkaa  käsittelevä tapaaminen</p>
<p>&nbsp;</p>
<p><strong>Suurryhmä</strong><br />
  Puolet koko äidinkielen ja kirjallisuuden  harjoitteluryhmästä ( 12/13 opiskelijaa/opintopiiri)</p>
<p>&nbsp;</p>
<p><strong>Pienryhmä</strong><br />
  Ohjaajan ja hänen ohjauksessaan olevien  opiskelijoiden muodostama ryhmä (3-5 opiskelijaa)</p>
</body>
</html>