OPEA510 ops aidinkieli
ops_opea510_aidinkieli_s_2013.html — 4 KB
Tiedoston sisältö
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd"> <html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml"> <head> <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" /> <title>Äidinkielen ja kirjallisuuden aineenopettajaharjoittelu, Jvyäskylän normaalikoulu</title> </head> <body> <p><strong>OPEA510 OHJATTU PERUSHARJOITTELU</strong> 2.9.2013 <strong></strong><br /> Äidinkieli ja kirjallisuus <strong></strong></p> <p><strong>Laajuus</strong> 5 op</p> <p><strong>Tavoite</strong> Opiskelija <br /> <strong>-</strong>osaa yksilöidä opetuksensa tavoitteet sekä sisällöt opetussuunnitelman ja oppiaineen luonteen pohjalta<br /> <strong>-</strong>osaa suunnitella ja toteuttaa muutaman tunnin pituisia oppimisjaksoja ja hänellä on oppimisen ohjaamisen perustaidot <br /> <strong>-</strong>osaa kehittää toimintaansa arviointitiedon ja palautekeskustelujen perusteella<br /> <strong>-</strong> tietää oppimisen arvioinnin periaatteet ja osaa soveltaa tietojaan käytännön työssä<br /> <strong>-</strong> ymmärtää oppimisympäristöjen moninaisuuden<br /> <strong>-</strong> on harjaantunut oman toimintansa arviointiin ja tiedostaa vastuunsa kasvattajana. </p> <p><strong> </strong></p> <p><strong><u>Sisällöt ja opintojen eteneminen / Äidinkieli ja kirjallisuus</u></strong></p> <p><strong>1.</strong>. Yhteinen aloitustilaisuus ti 3.9.2013 klo 16–17 (Normaalikoulu, luokka 4016) (kontaktia 1 t)</p> <p><strong>2.</strong> Pienryhmän työn suunnittelu ja oppilaitokseen, koulukirjastoon ja palo- ja pelastussuunnitelmaan <br /> tutustuminen oppilaitoksen opetussuunnitelmiin tutustuminen (kontaktia 7 t)</p> <p><strong>3. </strong>Ryhmäkuuntelut pienryhmissä (kontaktia 6 t)</p> <p><strong>4. </strong>Oppilaiden tekstien arviointi itsenäisesti (kontaktia 2 t, itsenäistä 10 t)<br /> - oppilaiden tai opiskelijoiden tekstien arvioiminen ja kommentoiminen</p> <p><strong>5. </strong>Opintopiirit suurryhmissä <br /> <br /> - Työtavat ja -välineet tutuiksi (kontaktia 2 x 3 t)<br /> - Tekstien arviointi: (kontaktia 2 t, itsenäistä 1 t)<br /> - Oppilasarviointi: itsearviointi, jatkuva näyttö, työskentelyn ja käyttäytymisen arviointi <br /> (kontaktia 2 t, itsenäistä 1 t)</p> <p> </p> <p><strong>6. </strong>Oppituntien suunnittelu, pitäminen ja havainnointi<br /> - opetusryhmään tutustuminen ennen omia tunteja <br /> - tuntisuunnitelmien pohdinta ohjaajan kanssa<br /> - omien oppituntien pitäminen (14-16 t)<br /> - oman opetuksen reflektointi palautekeskusteluissa<br /> (kaikki yhteensä kontaktia 34 t, itsenäistä 44 t)</p> <p>- oman (tai toisen) pienryhmän muiden opiskelijoiden pitämien tuntien seuraaminen<br /> - oman (tai toisen) pienryhmän muiden opiskelijoiden pitämien tuntien palautekeskusteluihin osallistuminen<br /> (yhteensä 13 t)</p> <p> </p> <p><strong>7. </strong>Pienryhmän loppupalaveri<br /> (kontaktia 1 t)</p> <p> </p> <p><strong>Muistutukseksi:</strong></p> <ol start="1" type="1"> <li>Opiskelijalla on mahdollisuus opintokokonaisuuden aikana osallistua koulun vanhempainiltoihin ja </li> </ol> <p> opettajainkokouksiin. Norssin kokouksista ja vanhempainilloista lähetetään tietoa sähköpostitse <br /> ”harjoitteluinfossa”. Ohjaavan opettajan kanssa opiskelija voi myös tutustua esimerkiksi välitunti- ja <br /> ruokalavalvontoihin. Opiskelijalla on myös mahdollisuus seurata erityisopetusta ja tukiopetusta.<strong></strong></p> <ol start="2" type="1"> <li>Opiskelija liittää pedagogisten aineopintojen portfolioonsa valintansa mukaan kahdesta neljään </li> </ol> <p> työnäytettä Ohjattu perusharjoittelu -kokonaisuudesta. Työt voivat olla esimerkiksi omia oppitunteja<br /> varten tai opintopiireissä tehtyjä materiaaleja.</p> <p> </p> <p> </p> <p><strong>Opintopiiri </strong><br /> Oppiaineen pedagogiikkaa ja didaktiikkaa käsittelevä tapaaminen</p> <p> </p> <p><strong>½suurryhmä</strong><br /> Puolet koko äidinkielen ja kirjallisuuden harjoitteluryhmästä </p> <p> </p> <p><strong>Pienryhmä</strong><br /> Ohjaajan ja hänen ohjauksessaan olevien opiskelijoiden muodostama ryhmä (3-5 opiskelijaa) </p> <p> </p> </body> </html>