OPEA510 OHJATTU PERUSHARJOITTELU 2.9.2013
Äidinkieli ja kirjallisuus
Laajuus 5 op
Tavoite Opiskelija
-osaa yksilöidä opetuksensa tavoitteet sekä sisällöt opetussuunnitelman ja oppiaineen luonteen pohjalta
-osaa suunnitella ja toteuttaa muutaman tunnin pituisia oppimisjaksoja ja hänellä on oppimisen ohjaamisen perustaidot
-osaa kehittää toimintaansa arviointitiedon ja palautekeskustelujen perusteella
- tietää oppimisen arvioinnin periaatteet ja osaa soveltaa tietojaan käytännön työssä
- ymmärtää oppimisympäristöjen moninaisuuden
- on harjaantunut oman toimintansa arviointiin ja tiedostaa vastuunsa kasvattajana.
Sisällöt ja opintojen eteneminen / Äidinkieli ja kirjallisuus
1.. Yhteinen aloitustilaisuus ti 3.9.2013 klo 16–17 (Normaalikoulu, luokka 4016) (kontaktia 1 t)
2. Pienryhmän työn suunnittelu ja oppilaitokseen, koulukirjastoon ja palo- ja pelastussuunnitelmaan
tutustuminen oppilaitoksen opetussuunnitelmiin tutustuminen (kontaktia 7 t)
3. Ryhmäkuuntelut pienryhmissä (kontaktia 6 t)
4. Oppilaiden tekstien arviointi itsenäisesti (kontaktia 2 t, itsenäistä 10 t)
- oppilaiden tai opiskelijoiden tekstien arvioiminen ja kommentoiminen
5. Opintopiirit suurryhmissä
- Työtavat ja -välineet tutuiksi (kontaktia 2 x 3 t)
- Tekstien arviointi: (kontaktia 2 t, itsenäistä 1 t)
- Oppilasarviointi: itsearviointi, jatkuva näyttö, työskentelyn ja käyttäytymisen arviointi
(kontaktia 2 t, itsenäistä 1 t)
6. Oppituntien suunnittelu, pitäminen ja havainnointi
- opetusryhmään tutustuminen ennen omia tunteja
- tuntisuunnitelmien pohdinta ohjaajan kanssa
- omien oppituntien pitäminen (14-16 t)
- oman opetuksen reflektointi palautekeskusteluissa
(kaikki yhteensä kontaktia 34 t, itsenäistä 44 t)
- oman (tai toisen) pienryhmän muiden opiskelijoiden pitämien tuntien seuraaminen
- oman (tai toisen) pienryhmän muiden opiskelijoiden pitämien tuntien palautekeskusteluihin osallistuminen
(yhteensä 13 t)
7. Pienryhmän loppupalaveri
(kontaktia 1 t)
Muistutukseksi:
opettajainkokouksiin. Norssin kokouksista ja vanhempainilloista lähetetään tietoa sähköpostitse
”harjoitteluinfossa”. Ohjaavan opettajan kanssa opiskelija voi myös tutustua esimerkiksi välitunti- ja
ruokalavalvontoihin. Opiskelijalla on myös mahdollisuus seurata erityisopetusta ja tukiopetusta.
työnäytettä Ohjattu perusharjoittelu -kokonaisuudesta. Työt voivat olla esimerkiksi omia oppitunteja
varten tai opintopiireissä tehtyjä materiaaleja.
Opintopiiri
Oppiaineen pedagogiikkaa ja didaktiikkaa käsittelevä tapaaminen
½suurryhmä
Puolet koko äidinkielen ja kirjallisuuden harjoitteluryhmästä
Pienryhmä
Ohjaajan ja hänen ohjauksessaan olevien opiskelijoiden muodostama ryhmä (3-5 opiskelijaa)