OPS_OPEA510_Aidinkieli_ja_kirjallisuus.html
OPS_OPEA510_Aidinkieli_ja_kirjallisuus.html — 3 KB
Tiedoston sisältö
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd"> <html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml"> <head> <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" /> <title>Jyväskylän normaalikoulu aineenopettajaharjoittelu</title> </head> <body> <p>OPEA510 OHJATTU PERUSHARJOITTELU 4.9.2012<br /> <br /> Äidinkieli ja kirjallisuus</p> <p>Laajuus 5 op</p> <p>Tavoite Opiskelija <br /> - osaa yksilöidä opetuksensa tavoitteet sekä sisällöt opetussuunnitelman ja oppiaineen luonteen pohjalta<br /> - osaa suunnitella ja toteuttaa muutaman tunnin pituisia oppimisjaksoja ja hänellä on oppimisen ohjaamisen perustaidot <br /> - osaa kehittää toimintaansa arviointitiedon ja palautekeskustelujen perusteella<br /> - tietää oppimisen arvioinnin periaatteet ja osaa soveltaa tietojaan käytännön työssä<br /> - ymmärtää oppimisympäristöjen moninaisuuden<br /> - on harjaantunut oman toimintansa arviointiin ja tiedostaa vastuunsa kasvattajana. </p> <p>Sisältö ja suoritustapa / Edeltävät opinnot /Integrointi/Arviointi / Vastuuyksikkö ( ks.yleisops)<br /> <br /> Sisällöt ja opintojen eteneminen / Äidinkieli ja kirjallisuus</p> <p>1. Yhteinen aloitustilaisuus: (kontaktia 1 t)</p> <p>2. Pienryhmän työn suunnittelu ja oppilaitokseen, koulukirjastoon ja palo- ja pelastussuunnitelmaan <br /> tutustuminen oppilaitoksen opetussuunnitelmiin tutustuminen (kontaktia 6 t)</p> <p>3. Ryhmäkuuntelut pienryhmissä (kontaktia 6 t)</p> <p>4. Oppilaiden tekstien arviointi itsenäisesti (kontaktia 2 t, itsenäistä 10 t)<br /> - oppilaiden tai opiskelijoiden tekstien arvioiminen ja kommentoiminen</p> <p>5. Opintopiirit suurryhmissä <br /> - Tekstien arviointi I (kontaktia 2 t, itsenäistä 1 t) <br /> - Tekstien arviointi II (kontaktia 2 t, itsenäistä 1 t)<br /> - Oppilasarviointi: itsearviointi, jatkuva näyttö, työskentelyn ja käyttäytymisen arviointi <br /> (kontaktia 2 t, itsenäistä 1 t)<br /> - Työtapavinkkejä (kontaktia 3 t)</p> <p>6. Oppituntien suunnittelu, pitäminen ja havainnointi<br /> - opetusryhmään tutustuminen ennen omia tunteja <br /> - tuntisuunnitelmien pohdinta ohjaajan kanssa<br /> - omien oppituntien pitäminen (14-16 t)<br /> - oman opetuksen reflektointi palautekeskusteluissa<br /> (yhteensä kontaktia 34 t, itsenäistä 45 t)</p> <p>- oman (tai toisen) pienryhmän muiden opiskelijoiden pitämien tuntien seuraaminen<br /> - oman (tai toisen) pienryhmän muiden opiskelijoiden pitämien tuntien palautekeskusteluihin osallistuminen<br /> (yhteensä 13 t)<br /> </p> <p> </p> <p>7. Pienryhmän loppupalaveri<br /> (kontaktia 1 t)<br /> </p> <p>Muistutukseksi:<br /> </p> <p>1. Opiskelijalla on mahdollisuus opintokokonaisuuden aikana osallistua koulun vanhempainiltoihin ja <br /> opettajainkokouksiin. Norssin kokouksista ja vanhempainilloista lähetetään tietoa sähköpostitse <br /> ”harjoitteluinfossa”. Ohjaavan opettajan kanssa opiskelija voi myös tutustua esimerkiksi välitunti- ja <br /> ruokalavalvontoihin. Opiskelijalla on myös mahdollisuus seurata erityisopetusta ja tukiopetusta.</p> <p>2. Opiskelija liittää pedagogisten aineopintojen portfolioonsa valintansa mukaan kahdesta neljään <br /> työnäytettä Ohjattu perusharjoittelu -kokonaisuudesta. Työt voivat olla esimerkiksi omia oppitunteja<br /> varten tai opintopiireissä tehtyjä materiaaleja.</p> <p> </p> <p> </p> <p>Opintopiiri <br /> Oppiaineen pedagogiikkaa ja didaktiikkaa käsittelevä tapaaminen<br /> </p> <p>Suurryhmä<br /> Puolet koko äidinkielen ja kirjallisuuden harjoitteluryhmästä ( 12/13 opiskelijaa/opintopiiri)<br /> </p> <p>Pienryhmä<br /> Ohjaajan ja hänen ohjauksessaan olevien opiskelijoiden muodostama ryhmä (3-5 opiskelijaa)<br /> </p> <p></p> <p> </p> </body> </html>