KTKP030 Ainekohtainen osuus - Biologia
Tämä opetussuunnitelma koskee biologian pääaineopiskelijoita, jotka suorittavat orientoivan ohjatun harjoittelun (KTKP030) lukuvuonna 2016-2017. Alla vain tämän opintojakson ainekohtainen osuus.
Oppiaineen pedagogiikkaa käytännössä (2 op)
A. Ainekohtaisia opintopiirejä
1. Oppiaineen luonne perusopetuksessa ja lukiossa
- Painotukset perusopetuksessa ja lukiossa (OPS). Tutustutaan opetussuunnitelman painottamiin asioihin.
- Ympäristökasvatus, luonnon kunnioittaminen.
- Ihmisen biologia
- Bioteknologia
Tiedon hankkiminen, käsittely ja kriittinen tietolähteiden tarkastelu.
- Opetusmenetelmät, käydään läpi biologialle tyypillisiä opetusmenetelmiä ja asioita, joita opettajan huomioitava niitä käytettäessä. Mietitään, mitä huomioitava tuntien suunnittelussa ja oppimateriaalin valinnassa.
- Ongelmalähtöisyys
- Kokeellisuus, laboratoriotyöskentely
- Maasto-opetus
2. Oppisisältöjen pedagoginen tarkastelu
- Biologian oppimisen tasot
- Asiasisällöt
- Asennekasvatus
- Toimintapätevyys
- Biologian ainesisällöt ja oppijan ikä
- Ainesisällöt,
- Käsitteistö
3. A. Perusopetuksen oppimateriaalit ja opetusvälineet. Perehdytään erilaisiin materiaaleihin, joita voi tekijänoikeuksien puitteissa käyttää opetuksessa. Mietitään vaihtoehtoisia tapoja toteuttaa opetusta.
- Opettajan materiaalit
- Laboratoriovälineet mm. mikroskoopit
- Maastotyöskentelyvälineet
- Siirtoheitin, videotykki
- Tietokone, iPad
B. Työtavat ja oppimisympäristöt; työturvallisuus. Perehdytään eri työtapoihin ja asioihin, joita opettajan huomioitava erilaisissa oppimisympäristöissä.
- Turvallinen oppimisympäristö laboratoriotöissä
- Työturvallisuusohjeet laboratoriotyöskentelyssä
- Työturvallisuus maasto-opetuksessa
- Yhteistoiminnalliset työtavat ja turvallinen oppimisympäristö
4. Opettajan muu työ, oikeudet ja velvollisuudet. Opintopiirissä tutustataan opettajan työnkuvaan ja opettajan työn oikeuksiin ja velvollisuuksiin.
- lainsäädäntö
- järjestyssäännöt
- valvonnat
- vanhempainillat
- opettajankokoukset
- leirikoulut
- luokan- /ryhmänohjaajan työ
- täydennyskoulutus
B. Ainekohtaista teematyöskentelyä: opetuksen suunnittelu, osallistuminen oppitunnille ja analysointi.
Opiskelija osallistuu Konneveden kenttätyöjaksolle, jossa ohjaa maastotyöskentelyä tai opiskelija pitää viisi opetustuokiota, joista yksi on maasto-opetusta .Opintojakson aikana vähintään yksi tunti on itsenäistä opetusta.
Kuunneltavia tunteja vähintään 10 kpl.
1. Opetussuunnitelman merkitys opetustyön ohjaajana. Perehdytään biologian opetussuunnitelman sisältöihin ja hyvän osaamisen kriteereihin.
- Opetussuunnitelman ohjaava vaikutus
- Biologian opetussuunnitelman toteuttaminen perusopetuksessa ja lukiossa
2. Erilaiset työtavat ja vuorovaikutus.
- Biologialle tyypillisten työtapojen esittely
- Työtavan vaikutus opetustapahtuman vuorovaikutustilanteisiin
- Yhteistoiminnalliset työtavat, kuten pistetyöskentely ja yhteistoiminnallinen oppiminen.
- Esittävä opetus. Millä tavalla vuorovaikutus on osa esittävää opetusta.
- Maastotyöskentelyyn osallistuminen maastotyöskentelyn suunnitteluun ja toteutukseen ohjaajien kanssa, mielellään Konnevedellä 8. luokan kenttätyöjaksolla.
3. Opetusvälineiden valinta ja käyttö eri oppimistilanteissa. Perehdytään eri opetusvälineisiin ja tekijöihin, joita huomioitava tuntia suunniteltaessa.
- Opetusvälineiden valinta ja käyttö eri oppimistilanteissa.
- Opetustilanteeseen tarkoituksenmukaisen opetusvälineen valinta
- Useiden eri opetusvälineiden käyttö oppitunnin aikana
- Opetusvälineiden käytössä huomioitavat tekijät
4. Erilaiset oppijat ja tavoitteellinen toiminta. Perehdytään eriyttämiseen opetuksessa käytännön esimerkkien kautta. perehdytään motivoinnin merkitykseen.
- Kiinnostuksen herättäminen
- Eriyttäminen
- Lahjakkuudet, biologiaa harrastavat oppilaat
- Oppimisvaikeudet
Teematyöskentelyyn kuuluu tehtäviä, jotka annetaan opetuskertojen yhteydessä ja palautetaan työskentelyn vetäjälle yhdessä sovittuun ajankohtaan mennessä.